Trade marketing – Merchandising
Nauczysz się układać produkty na półkach sklepowych. Banalne? Proste? Oj, wcale nie...
Techniki wpływania na decyzje konsumenckie, czyli – mówiąc najprościej – wiedza o tym, gdzie co postawić w sklepie i jak to zachwalać w miejscu sprzedaży, aby konsument wybrał określony produkt spośród wielu podobnych, to temat rocznych studiów podyplomowych, zainaugurowanych w bieżącym roku akademickim w toruńskiej Wyższej Szkolej Bankowej. Nie jest to wiedza prosta ani mała, jakkolwiek dla laika jej obszar brzmi zapewne raczej śmiesznie, niż tajemniczo.
Jeśli nie zajmujemy się zawodowo sprzedażą detaliczną lub pokrewnymi dziedzinami, rzadko zastanawiamy się nad tym, dlaczego płatki owsiane marki X stoją w hipermarkiecie na wysokości wzroku przeciętnej kobiety, podczas gdy po niemal identyczną owsiankę marki Y trzeba się schylić, a po płatki Z – wspiąć na palce. Na konsumencie, czyli po prostu na kliencie dużej sieci handlowej, rozkład przestrzenny oferowanych produktów robi wrażenie przypadkowego, a czasem wręcz chaotycznego. Drażni nas, gdy nie możemy znaleźć markowego produktu, do którego jesteśmy przyzwyczajeni, a równocześnie, niemal aktywnie i uporczywie, wpycha nam się przed oczy produkt innej marki.
Ale to nie jest ani bałagan, ani chaos, ani też złośliwość przedmiotów martwych. Nad ekspozycją produktów, powiązaniem oferty handlowej z akcjami promocyjnymi (m.in. z eventami, kampaniami reklamowymi i trendami sezonowymi) czuwa sztab ludzi wyszkolonych w sztuce wpływania na decyzje konsumenckie.
Elementy tej wiedzy przekazywane są w trakcie edukacji na wielu uczelniach kształcących w zakresie zarządzania. Brakowało dotąd natomiast całościowego ujęcia zagadnienia w postaci odrębnej specjalności. Tę lukę stara się zapełnić Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu.
Zajęcia trwają 180 godzin, podzielone są na dziewięć zjazdów. Przemiotów wykładowych jest aż dwadzieścia. Największy blok to merchandising produktów spożywczych – 15 godzin i przemysłowych – także 15 godzin oraz zarządzanie projektem marketingowym – 14 godzin. Słuchacze zapoznają się także z technikami oraz narzędziami badawczymi przydatnymi w pracy specjalisty trade marketingu, narzędziami promocji w miejscu sprzedaży, zasadami merchandisingu wizualnego, uczą się analizy efektywności działań marketingowych.
Koszt studiów – 4450 złotych.
gm
więcej artykułów..