Zapisy ustawy o szkolnictwie wyższym badane przez Trybunał Konstytucyjny
Dziś, 5 listopada 2013 roku Trybunał Konstytucyjny zajmuje się badaniem zapisów ustawy szkolnictwa wyższego, które bezpośrednio dotyczą kwestii studentów decydujących się na jednoczesne zdawanie egzaminów na dwóch kierunkach studiów i ich uprawnień w sferze pobierania stypendium.
Jest to sprawa dość kontrowersyjna, bowiem od pewnego czasu studenci wybitnie uzdolnieniu, którzy osiągają wysokie wyniki nie tylko na jednym ale na dwóch lub więcej kierunkach studiów są w pewien sposób poszkodowani. Owszem, mogą oni pobierać stypendium za wyniki w nauce, ale jak wskazuje minister oświaty – tylko i wyłącznie z jednego kierunku, wskazanego przez ministra bądź rektora.
W związku z tym zaistniało prawdopodobieństwo, że zapis uniemożliwiający uczniom pobieranie pieniędzy za własne osiągnięcia na uczelniach jest po prostu niezgodny z Konstytucją Rzeczpospolitej Polskiej, w której jasno określone są zasady dotyczące szkolnictwa wyższego.
Studenci czują się pokrzywdzeni, ale czy słusznie?
Dlaczego bowiem mają być traktowani na takich samych zasadach jak Ci, którzy wzięli na siebie znacznie mniej obowiązków? Dlaczego nie mogą pobierać stypendium z dwóch kierunków, skoro są w stanie uzyskać odpowiednie ku temu wyniki ucząc się co najmniej dwa razy tyle co ich rówieśnicy? Z drugiej jednak strony, nauka na dwóch kierunkach i nakładanie na siebie takiej ilości obowiązków to własna wola samego studenta, dlaczego więc ma być traktowany inaczej?
Sprawa ta musi zostać gruntownie przeanalizowana, a dzieje się to na wniosek Pani Ireny Lipowicz, rzecznika praw obywatelskich, która w październiku 2012 roku złożyła ku temu stosowny wniosek.
Cały ten szum jest efektem nowelizacji ustawy o szkolnictwie wyższym, jaka miała miejsce w 2011 roku – to właśnie wtedy wprowadzono zapis, który zabrania pobierania stypendiów na dwóch lub więcej kierunkach, ale nie tylko stypendiów naukowych – dotyczy on także stypendium socjalnego.
Zdaniem Pani rzecznik oraz samych studentów, to po prostu niesprawiedliwe. Zobaczymy, jaki będzie efekt...
źródło: naukawpolsce.pap.pl, fot: freedigitalphotos.net